diorg ni yg TERBAEK!! anda? bila lagi?

Wednesday, October 15, 2008

syok sendiri

contengan fatin sulaiman at 12:52 PM
apa perasaan anda bila bump into manusia yg syok sendiri a.k.a ingat best ler..
huhu...saya sangat la x puas hati when it comes to things we called "syok sendiri" nieh.. saya lihat konteks syok sendiri di sini dari sudut pandangan yang terkawal..

masalah pandangan yg terkawal sering di alami oleh golongan para pelajar.pd pendapat saya, pendangan mereka ini dikawal oleh segelintir minoriti dalam kumpulan pendidik. sebagai contoh, dalam kuliah, seorang pendidik menyatakan pendapatnya tentang sesuatu, tetapi apabila seorang pelajarnya cuba mengatakan pendapatnya tentang sesuatu isu, dia akan di belasah hebat oleh hujah-hujah pensyarahnya. malang sungguh nasib mereka...

ini sering berlaku dalam kelas-kelas yang dihadiri saya membuatkan saya rasa hilang minat untuk memberi pendapat. patut kah gejala ini berlaku?? saya pelajar, yang datang menimba ilmu dengan ilmu yang hanya secalit didada, berhujah dengan guru yang ilmu penuh di dada. kami memberi pendapat, tetapi mendapat tentangan hebat. ia hanya sebuah pendapat yang sekiranya salah perlu dibetulkan dan sekiranya lompang, perlu disempurnakan oleh mereka. isu-isu seperti ini membuatkan saya "give up" untuk terus menjadi proaktif dalam kelas.

ini ditambah lagi sekiranya, saya tidak menjawab berdasar fahaman mereka dalam peperiksaan akhir. malangnya....mimpi ngeri lah buat insan bergelas pelajar yang mahu mengembangkan potensi. apa nak jadi? inilah dia satu fenomena baru yang mampu menyekat potensi seseorang pelajar.

pendapat anda?

3 nasik tambah on "syok sendiri"

Siti Syawal on October 16, 2008 at 12:47 AM said...

ye..lecture dh tak boleh dibidas. cepat nak marah balik je. mcm lecturer aku, siap ber-lu gua dgn student sbb dia bengang ari tu. pompuan lak tu. tapi xsemua lecturer la, ada lecturer yg masih dgr pendapat student. ni la contoh lecturer yg nak tengok studentnye maju.

Anonymous said...

hurmmm..lectrr fak aku x der lar smpai mcm tu sekali.. teruk giler lctrr korg... Lctrr kitorg sgt open minded dan bleh terima pandangan org... klaw dgn lctrr mcm u crite ni sng lar nk dpt A.. ikut jer ckp dia.. trus dpt A. tp otak x berkembang lar.. hurmmm...

fatin sulaiman on October 17, 2008 at 4:40 PM said...

tau xpe...so, wats the point kita blaja tinggi2 kalau ideologi lgsung hanya pakai yg dia.. aku sgt tensi

 

dunia maya fatin Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez