diorg ni yg TERBAEK!! anda? bila lagi?

Monday, March 31, 2008

keputusan dalam kewarasan...

contengan fatin sulaiman at 2:05 AM

aku blaja something ari nieh...it is...buat keputusan dalam kewarasan akal fikiran.. manusia, di lahirkan dengan kelemahan kerana kita makhlukNya...Allah SWT telah mencipta kita semua sebaik2 ciptanNya di atas muka bumi ini... manusia boler tersenyum,boleh ketawa,boleh menangis,boleh berhibur namun manusia tidak sesempurna mana...kita di lahirkan dengan sedikit ketidak sempurnaan... selalunya,kita akan menghadapi masalah untuk membuat keputusan d kala emosi tidak stabil...emosi...???? ya emosi...hamba Allah ini akan bertindak di luar kewarasan akal fikiran pabila emosi mengcengkam jiwa...pelbagai benda bodoh akan menjadi pilihan akal...kadg2 akan memakan diri sendiri...hilang keluarga,hilang kawan.... n dats wat happen 2 me dis past few days...bila kita bwat keputusan time kita tgh bingung,jangan harap keputusan tu rasional...x mungkin rasional...percaya lah... bila kita tgh marah, sumer benda akan berpihak pada syaitan n hanya Allah saja yang akan dapat membantu..bersolat lah... kalau kita marah,keputusan yg kita bwat mungkin akan memutuskan hubungan yg telah lama kita bina n kalau kita tgh marah,keputusan yg kita bwat akan membuat kita menyesal mungkin utk selamanya.... semuanya terpulang pada Qada' dan Qadar tuhan azzawajalla...... salam... gambateme

5 nasik tambah on "keputusan dalam kewarasan..."

Safuan 'suri' Nazri on April 1, 2008 at 12:26 PM said...

suri :
hi fatin.....
aku juz jumpa dari satu blog ke asatu blog yang len...
dan jumpa blog ni!
wawawawaw~~~~~

tertarik dgn apa ya kamu tulis,
izinkan aku memberi komen....
aku pernah jadi macam kamu,
seorang yang suka bertindak mengikut emosi,
akal kiri aku
aku selalu mengarahkan aku
berbuat tanpa kira akal kanan...
tapi!
hidup ni x macam paper
biokimia,
kalkulus yag selalu aku bimbangkan
jawapan y diberikan
A~B~C~D
salah jawab,
maka salahlah.....
hidup ini
selalu sahaja betul
walaupun kita salah jawab...
yang penting, dua perkara Fatin,
kita buat apa ja,
x ganggu orang
x Berdosa dgn Dia,,
maka hidup kita akan ok....
Yakin dgn diri,
maka usaha akan maju

K?
tintasnya,
hidup ni ada banyak jalan
dan jalan dgn emosi,
bagi aku,
pun adalah jalan yang benar....

Siti Syawal on April 3, 2008 at 1:45 AM said...

nampak ko kecewa betul dgn mamat tu ye..
tapi aku respect kau,
boleh lagi kau tatap muka dia hari-hari..
lain aku..sedangkan jumpa sekali-sekala pun aku rasa sedih..
tapi tulah fatin,
kalau sudah dia menjauhi kau
kau ikut la rentak dia,
dia menjeling kau jelinglah
dia senyum kau senyumlah
dia tanya kau jawablah
tapi aku pasti
sebagaimana kau rasa bila berdepan dgn dia,
dia merasakan perkara yg sama juga,
bohonglah kalau dia xrasa pape
bukan senang nak lupakan sesuatu yg kita pernah lalui dgn indah
cuma raut wajah dia menafikannya
tapi dalam hati dia,tuhan je yg tahu..
tabahlah fatin
dan jgn buat benda yg memudaratkan
kau dah cukup dewasa untuk memikirkan yg mana baik
yg mana benar..
kau kata kau terdedah dgn falsafah,
aku dgn kimia,
suri dgn melayu sastera,
bidang berbeza,
tapi ada satu yg sama,
blog ni..
tempat kita mencurah rasa,idea,emosi..
bebas berkata-kata
kerana kita tak kenal antara kita
jadi luahkan apa yg kau rasa..
dan blogger lain beri comment
dan kau fikirkanlah apa mereka kata..
kerana ada antara kita
rasa perkara yg sama.

Safuan 'suri' Nazri on April 3, 2008 at 10:03 AM said...

suri :
salam
hai!!!!!wawawwa,
nampak gaya link kita da sama2
membesar....
wawalowawawa......
kecewa?
setiap hari aku kecewa,
aku da belajar kecewa sejak aku
kecil lagi....
selalu nak beli mainan tapi kewangan x bagi,
xtertahan sedih dalam hati...
bercerite
tentang sastera,
aku pon bukan bdak saatera,
aku belajar akuakultur
,fish and water....
tapi,
aku suka sastera,
sebagai pencererita
sebegai peneman,
sebagai guru, sebagai teman,
teman kiri dan teman kanan,
teman matahari terbit
teman matahari terbenam,
aku bukan sgt jiwang,
cuma suka satera......

""~~~~~~~
kecewa dgn seseorang adalah pedih
seumpama kita saja yng terlebih,
menyinyai, menyayangi,
namun tidak pula dipeduli,
alasan y diberi,
"kita berbeza sama sekali"....
umpamanya,
aku hanya gagak di rimba,
kamu pula merak di angkasa,
kita sama skali berbeda,

jika ya atau tidak,
aku kena terima,
kau bukan milikku,
bukan selamnya,
mahupun sekarang,

aku sedar aku bukan yang terbaik,
tapi aku adalah baik!!!!!

jika kau pergi
sudah pasti aku sedih
tentu aku hiba
hiba jadi sedih
hiba dan pedih,

tapi bukan selamanya,
aku ada Dia,
disisi menemani,
dan CintaNya kepada
diriku yang hina,
melebihi sang suria, melebihi rembulan,
melebihi taj Mahal
melebihi Monalisa....

selamat tinggal kekasih gelapku
aku mememng perlukan mu,
tapi bukan sgt sebegitu,
moga hidup kita gah lega,
dalam Hidup,
kelajuan cinta, kita~~~~~~~~""

Dedikasi untuk Fatin
tian punya blog :
another part of me

Safuan 'suri' Nazri on April 4, 2008 at 10:07 AM said...

suri :
hakikat itu pedih
pedih itu sedih
macam manunggu lini x kunjung tiba
dan sakit jadi hiba....

tapi,
pernah tak kamu cuba cipta
hakikat sendiri?
maksudku,
bukan terima, tapi redha,
kemudian,
cipta hakikat sendiri.
cuba hidupkan suasana riang dalam diri,
bermain, bersukan,
tengok matahari terbenam....
apa saja yang boleh
untuk sibukkan diri dari sedih,
lama kelamaan,
kamu pasti dapat hidup baru,
percaya atau tidak,
kamu pasti akan suka
dgn apa yang terjadi...

lupakan dia,
kalau itu diperlukan untuk
dirimu bahagia...
tapi jgn benci dia,
kerana Jodoh itu
kerja Dia....
k?

Fatin,
aku lelaki,
dia tu lelaki
kesedihan lelaki apabila
putus cinta
kurang dibandingkan
dengan wanita
kerna,
kami lelaki
kurang menghargai apa
yang ada,
mencari sesuatu yang tiada
iginkan sesuatu yang tiada...
K?

Siti Syawal on April 6, 2008 at 1:32 PM said...

untuk mempunyai seseorang yg memahami masalah kamu,
walau hanya di blog,
cukup untuk membuat dirimu jadi lebih tenang..

fatin..
ni link aku
http://ryurisora.blogspot.com
kasik aku link kau ye...

 

dunia maya fatin Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez